Учени откриха теоретично обитаема планета с размерите на Земята
Снимка: cnn.com
CNN News | 2024-05-24 | 21:20:38

Учени откриха теоретично обитаема планета с размерите на Земята

Регистрирайте се за научния бюлетин на Wonder Theory на CNN. .

Два екипа от учени откриха теоретично обитаема планета, по-малка от Земята, но по-голяма от Венера, обикаляща около малка звезда на около 40 светлинни години.

Екзопланетата, наречена Gliese 12b, обикаля около хладна звезда червено джудже, разположена в съзвездието Риби и е около 27% от размера на нашето слънце и 60% от температурата му, според двете проучвания, публикувани в четвъртък в The Astrophysical Journal Letters и Monthly Известия на Кралското астрономическо дружество.

Тъй като нейната звезда е много по-малка от слънцето, Gliese 12b все още попада в обитаемата зона - идеалното разстояние от звезда, където може да съществува течна вода - въпреки че завършва орбитата си на всеки 12,8 дни.

Работейки върху предположението, че екзопланетата няма атмосфера, учените изчислиха повърхностната й температура да бъде около 107 градуса по Фаренхайт (42 градуса по Целзий).

„Намерихме най-близкия, транзитен, умерен свят с размерите на Земята, който се намира до момента“, каза Масаюки Кузухара, асистент по проекта в Центъра по астробиология в Токио и съ-ръководител на един от изследователските екипи с Акихико Фукуи, асистент по проекта в Университета на Токио, в изявление.

След като бъдат идентифицирани умерени планети с размер на Земята, учените могат да ги анализират, за да определят кои елементи се съдържат в техните атмосфери и, най-важното, дали има вода, за да поддържа живота.

„Има само няколко (екзопланети), които открихме, че са добри кандидати за това. И това е най-близкото ни и така че това е доста голямо откритие“, каза Лариса Пейлторп, докторант в Университета в Единбург и Университетския колеж в Лондон, която ръководи другото проучване, каза пред CNN в петък.

Разбиране на Gliese 12b

За да забележат Gliese 12b, учените са използвали публично достъпните данни, събрани от Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) на НАСА – телескоп, който се взира в десетки хиляди звезди всеки месец, проследявайки промените в яркостта им, което може да е доказателство за орбитални екзопланети.

За астрономите е по-лесно да намерят екзопланети, обикалящи около звезди червени джуджета, тъй като сравнително малкият им размер води до по-голям ефект на затъмняване по време на всяко преминаване.

В момента учените не са сигурни какво точно представлява атмосферата на тази планета, дали изобщо има такава и дали има вода, въпреки че Палеторп каза, че не очакват да намерят вода там.

„Възможно е да няма вода и тогава знаем, че на тази планета вече се е случил парников ефект и това е по-скоро като Венера“, каза тя. „Възможно е да има вода, в който случай е по-скоро като нас… или има сигнатури, които могат да бъдат откриваеми, които биха могли да ви покажат, че парниковият ефект е в ход, така че може да губи вода.“

За следващия етап от анализа на атмосферата на екзопланетата учените се надяват да използват космическия телескоп James Webb и да проведат спектроскопски анализ. Този метод включва улавяне на звездна светлина, която блести през атмосферата на екзопланета и вижда кои дължини на вълните се абсорбират от определени молекули, разкривайки тяхното присъствие в атмосферата.

Освен че хвърля светлина върху самата екзопланета, Палеторп каза, че учените се надяват, че тази работа може да ни помогне да разберем по-добре собствената си планета.

„Това, на което тази планета ще ни научи по-специално, е какво се е случило на Земята да остане обитаема, но на Венера – не… Тя може да ни каже пътищата на обитаемост, които планетите поемат, докато се развиват“, каза тя.

Но въпреки че екзопланетата потенциално може да бъде обитаема за хора и е сравнително „близо“ до нашата слънчева система в астрономическо отношение, малко вероятно е някой скоро да я посети.

„Не може да се достигне, той е на 12 парсека“, каза Палеторп, добавяйки, че ще са необходими около 225 000 години, за да достигне Gliese 12b с най-бързия космически кораб, който съществува в момента.

Източник: cnn.com